Long time no see

13 april 2013 - Sihanoukville, Cambodja

Good evening!

Het is alweer even geleden dat we iets op het blog hebben neergezet, sorry daarvoor! Inmiddels zijn we al in 3 verschillende plaatsen geweest, en zitten we op dit moment in Sihanoukville. Maar laten we eerst even bij het begin beginnen.

Op 5 april zijn we rond half 11 geland op het vliegveld van Phnom Penh. Na de visa te hebben geregeld en onze tassen te hebben gehaald, liepen we naar buiten, de vreselijke hitte in. Wat was dat even een omschakeling zeg! Het vreemde was dat er buiten op de parkeerplaats van het vliegveld honderden mensen verzameld stonden. Bleek dus dat koning van Zuid-Korea (?) die avond zou landen, en al deze mensen dus een glimp van hem hoopten op te vangen. Helaas hebben wij hem niet gezien, maar wie weet zat hij in ons vliegtuig! We hebben snel een taxi geregeld naar ons guesthouse in het centrum. Half 12 kwamen we daar aan, moe, bezweet, maar vooral 'overwhelmed' van de hitte en alle indrukken. Snel slapen dus!

De volgende dag hebben we tot half 10 uitgeslapen, om vervolgens in het guesthouse te ontbijten. We hebben daarna de tuctuc naar de 'martel school' genomen, een school in het centrum die de Rode Khmer in de jaren '70 als gevangenis gebruikten. Heel bizar en indrukwekkend, wat er daar allemaal is gebeurd. Mensen zijn daar op de meest gruwelijke wijze gemarteld en vervolgens gedood, zonder goede reden. Wanneer ze iemand verdachten van verraad, waren jij en daarbij heel je familie de lul. Vaak wisten mensen niet eens waarom ze werden opgepak, maar bekenden ze waar ze voor werden verdacht, puur om de verschrikkelijke martelingen te stoppen. Hierna zijn we naar de Russian market geweest, een grote, overdekte markt met eigenlijk vooral veel troep. Amy heeft er wel een fijne rugzak kunnen scoren voor 7 dollar, en we hebben er wat fruit etc. gekocht. Hierna zijn we naar Wat Botom geweest, een hindoe tempel. Stelde niet zo heel veel voor, het leek ook alsof ze werkzaamheden aan het doen waren daar. We hebben daar vooral buiten in de schaduw gezeten. Omdat het zo heet was zijn we terug naar ons guesthouse gegaan om even bij te komen van de hitte. Om 5 uur zijn we gaan eten, weer gewoon bij het guesthouse, lekker makkelijk. 't Duurde erg lang voordat we ons eten kregen (2 hamburgers en wat friet), en toen ik mijn hamburger eindelijk voor me had, bleken er kleine beestjes over mijn bestek te lopen. Niet goed schoongemaakt dus! Sindsdien check ik elke keer mijn bestek of er niets op zit! Na het eten zijn we naar de Mekong rivier gegaan om daar een boottocht te maken langs onder andere the Royal Palace. Om bij de boot te komen moesten we over de boulevard lopen, waar iedereen aan het sporten en spelen was, heel leuk om te zien! Er stond een waar open air fitnesscentrum midden op de boulevard, waar jonge gasten tot oudere vrouwtjes lekker aan het fitnessen waren. Ook waren veel groepjes aan het voetballen of volleyballen. Bij de boot betaalden we zo'n 30 dollar voor met z'n tweeen, terwijl we er op de boot achter kwamen dat de 3 cambodjanen die ook mee waren maar 1 dollar per persoon hoefden te betalen. Hoe bedoel je melk de tourist lekker uit! Volgende keer dus extra opletten. De boottocht zelf was wel oke, niet zo speciaal als we hadden verwacht.

De volgende dag zijn we alweer met de bus vertrokken naar Kampot, een plaatsje vlakbij de kust.

Ik moet helaas stoppen, 't internetcafe gaat sluiten! Morgen beloof ik dat ik verder ga, want inmiddels zijn we na 3 dagen Kampot alweer bijna 4 dagen in Sihanoukville, een super leuke kustplaats! Tot morgen!

Liefs, Jorien en Amy

1. Aad:
    13 april 2013
    Bedankt voor jullie mooie verhaal. Ja die twee tarieven bestaan in al deze landen, dus let op. Probeer overigens de Cambodjaanse keuken. Die is echt wel goed, vast beter dan die hamburgers. ben benieuwd naar jullie verhaal over Kampot.
    Veel plezier!
    Aad en gerda