Long time no see 2.0

15 april 2013 - Sihanoukville, Cambodja

Deze keer is het goedemiddag!

We waren gebleven bij Kampot. De busreis er naartoe was al een ervaring op zichzelf. Wat een armoede heerst er in dit land. Het is bijna frustrerend om te zien, en daarnaast besef je des te meer hoe goed wij het thuis wel niet hebben. Ondanks dat zal je deze mensen weinig horen klagen, iets waar wij westerlingen geen genoeg van kunnen krijgen.

De busreis duurde zo'n 6 uur over vaak hobbelige wegen, maar verder was het prima te doen. Om een uurtje of 7 kwamen we in Kampot aan. We hadden van tevoren al gebeld naar Olly's Place, een guesthouse die we in de Lonely Planet hadden gevonden en waar we meteen verliefd op werden. Wat een hemels plekje is dat! Heel basic, klein, met een steiger direct aan de rivier. We hadden een kamer met open ramen, direct in de buitenlucht, met een klamboe over ons bed. Overal riet, hout en bamboe, echt heel leuk. Het eten daar was ook nog eens hemels, we hebben nog nooit zulke lekkere noedels gegeten! De volgende dag zijn we gaan kayaken op rivier. Leuk om te doen, maar het uitzicht viel mee! 's Avonds zijn we Kampot in gegaan. We werden bij het guesthouse nog mee gevraagd naar een Khmer bruiloft, maar omdat het buiten Kampot lag en we niet wisten hoe we terug moesten komen, hebben we dat toch maar niet gedaan. In Kampot hebben we uitgebreid gegeten en daarna een barretje opgezocht. Er wordt hier trouwens heel veel geblowd, had ik niet verwacht! Zelf doen we dit niet, no worries! In het barretje nog een goed gesprek gehad met een Cambodjaan over de verhoudingen tussen Europa en Azië, best interessant!

Eenmaal in Kampot hebben we toch besloten om naar Sihanoukville te gaan, omdat we toch wel erg behoefte hadden aan strand met dit warme weer. Die dag konden we meteen mee met het busje naar Sihanoukville, waar we 6 uur ongeveer aan kwamen. Het guesthouse waar we eigenlijk naartoe wilden gaan, bleek 31 maart te zijn afgebrand, dus dat ging hem niet worden! Vervolgens zijn we naar onze tweede goedkope keuze gegaan, Utopia. Wat een vreselijke tent is dat. Ik kwam aangelopen bij de receptie, en terwijl we een kamer aan het regelen waren, zat de man achter de receptie rustig z'n jointje klaar te maken. Toen we daarna weer langs kwamen om wat te vragen, zat er een Cambodjaans vrouwtje op z'n schoot, echt heel vies. Dat is één van de dingen waar ik niet aan kan wennen; de prostituees en de ladyboys. Vaak genoeg zie je oudere mannen met een veel jonger Cambodjaans meisje lopen, of een ladyboy. Niet om aan te zien!

We hebben in onze kamer gedoucht en zijn zo snel mogelijk weggegaan, om ook weer zo laat mogelijk terug te komen. We hadden al wat flyers gekregen voor verschillende tenten, en besloten naar de JJ's te gaan. Natuurlijk niet bij nagedacht dat er meerdere JJ's zouden zijn, hebben we de tent op een kaart opgezocht en zijn we er naartoe gaan lopen. Het bleek een tocht die iets langer was dan we hadden verwacht, en waar we uiteindelijk drie kwartier over deden. Bleek dus dat we de verkeerde JJ's hadden gevonden op de kaart! Gelukkig was er een tuctuc mannetje die wel wist waar de juiste tent zat, aan het strand, zo'n 3 minuten lopen vanaf Utopia. Achteraf hebben we wel een leuka avond gehad, dat scheelt.

De volgende dag hebben we snel weer uitgecheckt en zijn we naar ons huidige guesthouse gegaan, Smile. Heel leuk tentje, schone kamers, vriendelijk personeel. De rest van de dagen hebben we voornamelijk op het strand vertoeft, we zijn nog een keer naar een lokaal marktje geweest, Khmer Nieuw Jaar gevierd met babypoeder -en watergevechten, onwijs gaaf! Ook zijn we een dag naar Koh Rong geweest, een eiland vlak in de buurt. Met een zogenaamde partyboot (haal dat party maar weg, het was gewoon een grote boot) zijn we vanaf het strand naar het eiland gevaren. Onderweg kregen we eten, zijn we een keer gestopt, zodat met kon snorkelen en van de duikplank af kon springen. Die bleek overigens iets hoger te zijn dan we verwacht hadden, best wel eng! Maar toch gedaan, dus dat was leuk. Het eiland zelf was magisch mooi, een echt bounty eiland. Heerlijk in de warme zee gezwommen, lekker wat gegeten, genoten van het mooie uitzicht, vriendjes gemaakt met een schattig hondje. Helaas begon het naar 2 uurtjes keihard te regenen, een ware tropische storm. Eigenlijk zonde, maar ook erg gaaf om een keer mee te maken. De grote boot kon niet tot het strand komen, dus we moesten in een klein bootje naar de grote boot toe. Eerst er naartoe zien te lopen door de zee. In de regen. Met je tas en andere spullen. De zee was nog warmer dan op de boot, en je kwam dan ook verre van droog aan! Maar we hebben het gered. Eenmaal op de boot hadden we een geweldig uitzicht over de storm, die wij uiteindelijk ontsnapt waren. Overal in de verte zag je regenwolken en bliksem, terwijl het bij ons weer droog was. Heel gaaf om te zien!

2 dagen later zijn we nogmaals op een boot geweest, ditmaal een 'Booze Cruise'. Een echte partyboot dus. 5 dollar, goed prijsje dus! Helaas was ook die dag het weer niet ideaal, maar dat kon de pret niet bederven. We hebben nog in de regen en bliksem in de zee gezwommen, ook hier weer met babypoeder gegooid, veel mensen ontmoet, nog een watermeloen verorberd met twee Canadese jongens, Nederlanders, Aussies, Scandinavische mensen ontmoet, onwijs veel gelachen. Ondanks het weer dus een top dag gehad. Verder zijn we elke avond wel naar de JJ's geweest, tot 's ochtends vroeg toe. Ook een heel leuk barretje, heel relaxed, veel backpackers. Ook hier weer veel mensen ontmoet. Gisteravond hebben we dan Khmer Nieuw Jaar gevierd, onwijs gave avond gehad! We hebben van tevoren supersoakers gekocht in het centrum, maar bleken achteraf de enige te zijn met waterpistolen. We waren nog niet bij de JJ's aangekomen of we werden al door lokale jongens en meiden bekogeld met emmers water.

Inmiddels is het alweer de 15e en vertrekken we vanavond om 8 uur lokale tijd richting Battambang, waar we weer hele mooie dingen gaan zien en meemaken! We zullen ons best doen om de blog up to date te houden! & check de foto's voor wat beeld bij dit verhaal:)

Liefs, Jorien en Amy

1. De buurtjes nr.34:
    19 april 2013
    Ha meiden, leuke verhalen en foto's. We zijn jaloers! Nog veel spannends en plezier.
    Amy, gefeliciteerd met je verjaardag.