Long Thai no see 3.0

3 mei 2013 - Koh Phi Phi, Thailand

Goedemiddag schone dames, beste heren!

Op dit moment zitten we alweer op Koh Phi Phi, alias James Bond lsland. Daar is natuurlijk het een en ander aan voorafgegaan! Laten we beginnen met onze reis naar Thailand.

Om 2 uur 's nachts zou de nachtbus vanaf Siem Reap naar de grens vertrekken. Helaas voor ons kwam de bus pas om 4 uur aan, en daar kwam nog een probleem bij; ze hadden geen plek voor ons. De bus zat vol. Op dat moment is Amy eens even flink boos geworden, waarna we een slaapplek kregen achter de chauffeurstoel, waar normaal de crew slaapt. Geen fijn plekje, we sliepen op een dun bamboematje en vervolgens kwamen er ook nog eens twee Cambodjaanse mannetjes in t gangpad naast ons liggen. Na alle posities te hebben uitgeprobeerd zijn we uiteindelijk in slaap gevallen, en werden we gelukkig pas wakker toen we aankwamen bij de grens. Vervolgens moesten we snel de bus uit, kregen we een sticker en moesten we bij de grenspost ons paspoort laten checken. Daarna kwamen we opnieuw bij een soort van duane, waar een mega lange rij stond. Eenmaal binnen moesten we opnieuw even wachten, maar om wat voor reden dan ook werden wij uit de rij gepikt en mochten we bij het Thaise loket alvast 'inchecken', super fijn! Daar kwamen we 3 Canadezen tegen die al eerder richting het zuiden van Thailand waren gereisd, en mochten we met hen mee reizen. We werden met 12 man in een klein busje gezet, die best comfortabel was, in vergelijking met onze ramprit daarvoor. We mochten voorin naast de chauffeur zitten, met de airco keihard aan, helemaal super. In Bangkok zijn we samen met de Canadezen met een taxi naar het treinstation gegaan om daar tickets te kopen voor naar Koh Phangan. Zij wisten al hoe het zat, en hebben onze tickets eigenlijk ook een beetje geregeld. Daarna zijn we naar het hotel van een van de jongens geweest. Hij bleef namelijk nog 2 nachten in Bangkok voor dat hij terug naar huis zou gaan, en had iets luxe voor zichzelf geboekt. Wat een supermooi hotel was dat! En wat een uitzicht! We konden daar gelukkig even douchen en zijn daarna met z'n 5en sushi gaan eten in een mall. We hebben van tevoren veel verschillende verhalen gehoord over Bangkok, de een vind het te druk en hectisch, de ander onwijs gaaf. Wij hebben tot nu toe een prima eerste indruk gehad van Bangkok, maar we hebben dan ook wel het mooie gedeelte gezien.

Na het sushi eten zijn we terug naar het hotel gegaan, waar we onze spullen hebben gepakt en een taxi hebben genomen naar het treinstation. Het was een beetje krap qua tijd, maar we hebben het gehaald! Wij zaten in tweede klasse, maar de slaapplekken waren heerlijk! We hebben eerst nog een drankje en een kaartspelletje gedaan met de Canadezen, waarna er een keihard snurkend in slaap viel, dus zijn wij ook gaan slapen. We dachten dat we pas om 9 uur aan zouden komen, dit werd helaas/gelukkig half 5, waarna we weer een bus in moesten naar de pier. Ook hier moesten we even wachten, 'inchecken' en de catamaran op. De omgeving en strand daar waren al onwijs mooi, dus dat beloofde heel veel goeds! Na 3 uur op de boot kwamen we aan op ons eerste eiland, Koh Phangan. We hadden van te voren al ons bungalow geboekt, we moesten alleen nog vervoer daarheen zien te vinden. Dat werden uiteindelijk 2 motobikes. Ze hadden helaas onze verblijfplaats verkeerd begrepen, waardoor we bij 'Phangan bungalows' aankwamen, in plaats van 'Phangan Villa Bungalows'. De eigenaresse kon gelukkig gebeld worden en we werden persoonlijk opgehaald door een van de medewerkers.

Daar aangekomen hebben we eerst ingecheckt, gegeten EN onze benen geschoren, want dat was hard nodig. Daarna hebben we even relaxed op het strand gelegen. Ook hier weer een prachtige omgeving, zo van een anzichtkaart geplukt. 's Avonds zijn we met behulp van onze persoonlijke taxi naar de Jungle Experience gegaan, de pre-party van de Full Moon Party. Heel gaaf feestje, ook hier iedereen in neonkleurige kleding en verf. Het was ook echt midden in de jungle, heel tof. De muziek was prima, al zijn we in Nederland zeker wel een beetje verwend met goede DJ's, maar dat mocht de pret absoluut niet bederven. Ook zijn we daar 4 bekenden van Jorien uit Den Haag tegengekomen, heel toevallig! Om 6 uur waren we terug, waar Amy nog de prachtige zonsopgang heeft gezien, als een soort van traditie. Jorientje lag al lekker te snurken. De volgende dag hebben we eerst lekker relaxed niets gedaan, waarna we naar het centrum zijn gelopen om onze full moon outfits te scoren. Er was een overvloed aan winkels die neonkleurige shirts en verf verkochten, dus we zijn helemaal geslaagd. Alle kleuren verf binnen gehaald en 2 roze hemdjes. Samen onze geweldige schilderkunsten naar boven gehaald en elkaar volledig onder gekliederd, we waren weer helemaal kind! Ook nu weer met onze persoonlijke taxi naar de Full Moon Party gegaan, waar we een entreebandje kregen voor 100 baht, waarna we het strand op konden. Supergaaf om al die mensen te zien in allemaal felle kleuren, verschillende stages, vooral ook veel mensen die helemaal strak stonden van de drugs, hilarisch om te zien natuurlijk. Na een beetje rond gekeken te hebben en wat gepraat met een paar Israeliers zijn we verder het strand opgelopen, waar we opnieuw de Haagse buddy's tegen kwamen, en de Nederlandse meiden Maartje en Romy, die we kenden uit Sihanoukville. De rest van de avond lekker gefeest op t podium, de zonsopgang bekeken en daarna om half 8 weer terug gegaan naar onze bungalow. Die dag zoals gebruikelijk is een heerlijke katerdag gehad, al vallen de katers hier ons onwijs mee. 's Avonds ook weinig gedaan. De volgende dag werden we tijdens het ontbijt aangesproken door een Braziliaanse tv crew, of ze ons konden interview voor hun tv show voor backpackers. Daar aan tafel een interview gedaan, waarna we werden gevraagd of we een dagje met ze op stap wilden. Alles werd voor ons betaald, dus dat was sowieso mooi meegenomen! We zijn eerst gaan vissen met een local, waarna we vervolgens zijn gaan eten bij een paar locals. Wij werden telkens gefilmd met de host, als een soort van gasten. Erg leuke ervaring, zijn benieuwd naar de uitzending! Die avond zijn wij nog even wat gaan drinken bij een feestje in de buurt, helaas was daar niet zoveel aan.

De volgende dag uitgecheckt en met de boot naar Koh Tao gegaan, ook weer een prachtig eiland. Onze eerste keuze voor een hostel was alleen bestemd voor duikers, maar het resort erna zag er naar ons idee meer dan prima uit! Inclusief zwembad en direct aan het strand. Ook hier kwamen we 's avonds bij een van de barretjes aan het strand Romy en Maartje weer tegen. Maartje ging op voor haar paddy, dus is Romy de volgende dag met ons meegegaan naar de Shark Bay om te gaan snorkelen. We hebben na wat moeite een taxi kunnen regelen, om daarna toch een stukje te moeten lopen, maar wat was het daar mooi! Het gehele strand hoorde bij een gigantisch mooi en duur resort, maar we mochten wel gewoon op het strand liggen. Het snorkelen was heel leuk, alle kleuren vissen gezien die je kan bedenken, inclusief een rog. Ons doel was een schildpad te vinden, maar aangezien we al aardig verbrand waren, zijn we maar gaan lunchen en een tukkie gaan doen in de schaduw op het strand. De terugweg hebben we helaas helemaal moeten lopen. Die avond zijn we samen met Romy en Maartje pizza wezen eten bij de Thaise Italiaan, waar het personeel in met schattige rode sjaaltjes rondliep. We hadden daarvoor een flyer gekregen van de ladyboy show, waar we dus om half 11 zaten. De show was echt te gek, we hebben onwijs gelachen! Sommige zagen er natuurlijk echt niet uit, maar er waren er zeker een paar die goed gelukt waren, en heel goed konden dansen. Natuurlijk werden er nog mannelijke slachtoffers uit het publiek gevist om iets uit te voeren, ook erg leuk om te zien. Hierna zijn we nog wat wezen drinken bij de lotus bar. De volgende dag weer lekker weinig uitgevoerd, want 's avonds zouden we naar de Castle Party gaan! Het was die dag Kroningsdag, dus natuurlijk hadden we onze Holland outfits tevoorschijn getoverd. We hadden ook nog wat oranje neonverf over van de Full Moon Party. Voordat we naar de Castle Party gingen, zijn we naar een heus Kroningsdag feestje geweest, bij een bar aan het strand. We waren vrij vroeg, dus was het rustig, maar zeker een hoop Nederlanders! Daarna zijn we met Maartje, Romy en twee Amerikaanse meiden naar de Castle party gegaan. Weer een onwijs leuk feestje, onszelf prima vermaakt.

De volgende dag lekker op het strand en aan het zwembad gelegen, uitgecheckt, gedoucht en werden we om 8 uur opgehaald om naar Koh Phi Phi te gaan. Op dat moment wisten we nog niet wat ons te wachten stond, maar ook dit werd weer een helse rit! Aangekomen op de pier moesten we onze tickets verzilveren, waar bleek dat de boot had en ze geen bedden voor ons hadden. Opnieuw werd Amy boos, maar dit keer met een averechts effect; we werden bijna van de boot gegooid. Uiteindelijk konden we in het gangpad slapen tussen de zweetvoeten in, weer op een dun bamboomatje. Niet prettig dus! De boottocht duurde van half 10 tot ongeveer 5 uur, waarna we aankwamen op Surathani. Daar werden we naar een taxi gebracht, die ons weer bracht naar een plek waar we onze andere tickets moesten verzilveren. Vervolgens een 4 uur durende rit in een klein busje naar Krabi, waar we weer naar een reisbureautje werden gebracht. Daar hebben we wel onze hostel en ticket naar Phuket kunnen regelen, dat was dan wel weer prettig. Daarna weer een korte rit naar de pier, daar weer een boottocht van anderhalf uur, waarna we eindelijk aankwamen op Koh Phi Phi. Opnieuw een fantastisch mooie omgeving, gigantische rotsen, super helder water! Ons resortje zat aan een andere baai, waar we met een longboat mee naartoe werden genomen. Daar aangekomen zag het er erg surfachtig bamboo uit, niet erg luxe! Niet erg natuurlijk. We kregen een bungalowtje toegewezen, waar ze ons vertelden dat de elektriciteit alleen aanwezig was tussen 5 uur 's avonds en 8 uur 's ochtends. Back to basic dus, maar wel erg bevrijdend. Wel lekker geslapen in ons klamboenetje.

Vanmorgen hebben we de longboat naar de pier genomen en zitten we op dit moment alweer anderhalf uur in een internetcafe de blog bij te werken, hels karwei, poeh poeh. Enige opluchting is dat we zometeen pannekoeken met pindakaas en Nutella gaan eten.

Daarbij moet ik nog vertellen dat we in Battambang, Cambodja een kookcursus hebben gedaan, die ik compleet was vergeten te vermelden, terwijl het onwijs leuk was! We zijn toen in de ochtend naar de lokale markt geweest om de laatste ingredienten te halen, super mooi en kleurrijk daar, heel anders dan de markt voor alle toeristen. Vervolgens teruggegaan naar het restaurant (Nary's kitchen) om daar zelf onze fish amok, beef lok lak en fried spring rolls te maken, en daarna natuurlijk zelf op te eten. We hebben een receptenboek meegekregen, dus als we terug zijn gaan we heerlijk koken voor ieder die dat wil!

Hopelijk hebben we jullie zo weer een beetje op de hoogte gehouden. Tot snel!

Liefs, Amy en Jorien

P.S.: Het uploaden van de foto's lukte op de een of andere manier even niet, dus dat komt hopelijk binnenkort! Excuses!

1. Aad:
    3 mei 2013
    Okay meiden,
    Dat is weer een mooi verhaal en ja reizen is soms wel een hel, maar dat moet je er voor over hebben. Leuk dat jullie die kookcursus in ons favoriete Battambangse restaurantje gedaan hebben. Fish amok: heerlijk!
    Veel plezier verder1
    Aad en Gerda